fredag 21. mai 2010

Kristendommen og dens forskjellige trosretninger

Som vi alle vet så er Kristendommen en av de store religionene her i verden. Faktisk så er kristendommen den aller største med ca 2 milliarder medlemmer. Islam kommer som en god nummer to med 1.1 milliarder medlemmer. Det som er så interessant med Kristendommen, er at antall kristne øker forterre enn folketallet på jorden. Det betyr bare at en større og større prosent av befolkningen i verden blir Kristne. Mange kristne samfunn rundt om i hele verden har de siste årene merket en kjempe stor vekst i antall medlemmer.

Når det finnes så mange kristne på jorda, så er det en selvfølge at det utvikler seg forskjellige trosretninger. Der kristendommen har fått ett godt feste, der er det som regel ikke bare en trosretning. Her i Norge så har vi mange ulike trosretninger. 86 % av den norske befolkningen er med i Den Norske Kirke, som er ett luthersk trossamfunn. De siste prosentene er medlemmer i andre trossamfunn slik som den Evangelisk Lutherske frikirke (frikirken), Jesu Kristi Kirke av de siste Dagers hellige (mormonere), Syvendedags Adventistsamfunnet (adventister), Smiths venner, Vennenes samfunn (kvekere) osv… Mange av disse trosretningene finnes ikke bare i Norge, men på mange ulike steder rundt om i verden. Jeg kommer til å ta for meg noen av disse kirkesamfunnene, for jeg har ikke tid til å skrive om alle som finnes, for det er altfor mange. Jeg kommer heller ikke til å skrive en veldig dyp tekst om de kirkesamfunnene jeg velger. Jeg kommer til å gi deg ett lite innblikk i noen av de største kirkesamfunnene, og noen trossamfunn som finnes i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar